RecenzijaSpoznajavijesti

Recenzija Spoznaje na stranici Sovin kutak

19.4.2017. na fb stranici Sovin kutak objavljena recenzija romana Velika tajna Pona, Spoznaja.

Tina Primorac – Velika tajna Pona: Spoznaja

U utrobi vječne zime mir je pronašlo neobično pleme prozirnih ljudi, nestvarno lijepih, stopljenih s krajolikom koji ih okružuje. Pričaju svoju priču, s koljena na koljeno prenose predaju na kojoj temelje sustav u kojem žive.
Ali, samo je jedno pitanje bilo dovoljno da se probije površina ispod koje se ukazao ponor satkan od laži.
“Zašto ne smijem postavljati pitanja?”
Lavina se zakotrljala, više se ne može zaustaviti. Istina je započela svoju potragu, pronašla pukotine i ugrozila dobro skrivene tajne.
Jedna je djevojčica rekla “Ne” lažima, jedan je čovjek odlučio prihvatiti priliku koju mu je život ponudio, jedna je osoba spremila pismo što je nosilo smrt, jedna je žena pristala ispraviti greške svoje prošlosti, jedan je mladić odlučio pobjeći.
Hoće li istina biti jača od spletki koje su zarobile srce bajkovitog kraja otkrit će velika potraga koja je započela u zabačnoj kuli, iza teških rešetaka, u zatvoru među čijim se zidovima probudila sloboda. Odgovor je skriven u napetoj priči koja na rubu smrti stvara život za koji se isplati boriti.

U narodu koji je naučio živjeti u miru i skladu te bez previše propitkivanja, jednoga se dana mlada Neva usudila pitati. Usudila se ono što se malotko usuđuje – preispitivati Predaju. Zašto? Tako bezazleno pitanje, a tako opasno. Kao Čuvar predaje, titula koju je stekao rođenjem, Nevin otac i pod cijenu kćerina života Predaju mora braniti, stoga Nevu protjera u Kulu – mjesto gdje odlaze oni koji se usude pitati. U tamnoj, hladnoj, pustoj ćeliji, u zimi koja ledi suze na obrazima, većina protjeranih shvati da je bolje šutjeti i živjeti na slobodi nego biti zarobljen. No, uz pomoć jedinog Čuvara kule, koji u Nevi vidi svoju davno izgubljenu kćer, Neva spoznaje da istinska sloboda nije u onome što nas okružuje, nego u nama samima. Na pragu punoljetnosti kada se treba odrediti za život, Nevin nemirni duh ne dozvoljava joj da poklekne i pognute glave vrati se u selo kao i svi. Točnije, svi osim jednoga. Od Čuvara saznaje za jedinog čovjeka koji se nije pokajao i vratio u selo nego bio protjeran u samicu na planini gdje živi, ako još uvijek živi, posljednjih šesnaest godina. Odlučna saznati tko je zatočeni mladić te koja je njegova priča, Neva uz Čuvarevu pomoć kojemu pak u pomoć priskaču jedna divna ptica i davno izgubljeni prijatelj, stupa u kontakt sa mladićem, no ono što će taj kontakt iznjedriti nitko nije mogao niti slutiti.

Teško je u riječi pretočiti dojmove koje je ova knjiga ostavila na mene, a da ispadne nešto suvislo. To je jedan od glavnih razloga zašto je od završetka čitanja do pisanja ove recenzije prošlo toliko vremena. Spoznaja je distopijski roman, smješten u neodređeno vrijeme – vrijeme radnje može biti jednako u prošlosti, kao i u budućnosti. Spoznaja je jedna čarobna bajka u kojoj nitko nema posebne moći niti izgovara čarolije. Spoznaja je smještena u smrznuti krajolik u kojem nema Bijelih hodača. U izmišljenom svijetu živi izmišljeni narod i sve to nije nimalo bitno. Jer ono što je bitno je sama radnja, sama priča, sama ideja, sam sustav koji je loš, ali funkcionira dokle god svi mirno šute i trpe. Poznato? I mislila sam

Način pripovijedanja je ono što me najviše oduševilo u ovoj knjizi. Od samog početka sve je taman. Glup izraz, znam, ali pratite me. Nema praznog hoda. Svaka rečenica je na mjestu, svaka rečenica ima svoju poruku, svaki dijalog ima svoju poantu i dovodi do zaključka, rješenja, spoznaje. A dijaloga je puno, više nego biste očekivali. No, niti u jednom trenutku nećete imati dojam da ih je previše. Kroz poglavlja, priča se polako zaokružuje, sve što je ispočetka ostalo nedorečeno ili nejasno, prema kraju će se u tako finim nijnasama iskristalizirati i složiti kao najdivniji mozaik u prekrasnu sliku. No, u toj slici fali komadić – kraj. Kakav bi to prvi dio trilogije bio kada nas kraj ne bi ostavio u neizvjesnosti, iščekivanju slijedećeg? Spoznaja ima pravu kombinaciju finalnog završetka i onog koji naslućuje da ono najbolje tek dolazi. A ako je suditi prema riječima same autorice, najbolje zaista tek dolazi u drugom dijelu pod imenom Prilika. I da, jedva čekam da ga čitam.

U moru domaćih mladih autora, koje je u zadnje vrijeme sve šire (ili se meni barem tako čini), ali nikako da dosegne poštenu dubinu, Tina Primorac donosi baš to – dubinu. Prošle godine sam si dala u zadatak pročitati čim više mladih domaćih autora – što mladih po godinama, što po spisateljskom stažu – i moram iskreno reći da sam nakon svega nekoliko knjiga odustala. Pitanja tipa “tko ovo može čitati” i “zašto bi jedan ovakav nakladnik objavio ovakvo nešto” gomilala su se do mjere kada sam posljednju knjigu u nizu ostavila nepročitanu. Nepotrebno je dodati da sam dugo apstinirala od domaćih knjiga. O ukusima se ne raspravlja, ali bode u oči činjenica da renomirani izdavači zbilja objavljuju svašta dok se uistinu dobre domaće autore pušta da se bore sa vjetrenjačama i (ako su sretni) objave knjigu u vlastitoj nakladi. Velika tajna Pona jedan je od neotkrivenih bisera domaće književnosti za koji se nadam da će netko imati hrabrosti malo porezati prst na školjku kako bi ju otvorio jer to zaista zaslužuje.

Za razliku od poznatijih imena domaće ženske moderne književnosti kao što su Julijana Matanović, Mani Gotovac, Milana Vlaović i Nives Celzijus ( jesam vas ), za Tinu Primorac malotko je čuo. Tina je diplomirana novinarka sa spisateljskim životopisom u koji se ubrajaju kratke priče i dramske predstave koje je i pisala i režirala (iskustvo u pisanju drama ostavilo je jedan poseban trag u Spoznaji koji radnji daje dodatnu notu dinamike svojstvenu samo daskama koje život znače). Kada na to dodamo i već objavljena dva nastavka trilogije Velika tajna Pona, dobivamo zavidan opus za jednu mladu četverostruku majku

Ako vas do sada nisam uvjerila, morat ćete se uvjeriti sami i zato mahnite Tini na stranici Velika tajna Pona i ugrabite svoj primjerak ove nevjerojatne priče. Ja znam da već krajem tjedna osiguravam svoj primjerak Prilike i bacam se na čitanje

EDIT: U svjetlu upravo pročitanog članka o širokobriješkoj promociji Prilike, moram se ispraviti u krivom navodu da će Velika tajna Pona biti trilogija – kako piše u samom članku, Velika tajna Pona planirana je kao serijal od pet nastavaka 😱👏👏😍📖

fb Sovin kutak